lördag 1 september 2012

Scones på sojamjöl!

Nu ska ni få receptet på de där scones jag pratade om! Snodde receptet i stort sett rakt av från Annie, men halverade satsen.

  • 1,5 dl sojamjöl
  • 0,75 dl havregryn
  • 0,25 dl solrosfrön
  • 0,25 dl pofiber
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk fiberhusk
  • 2 äggvitor
  • 1 dl lättkvarg
  • 1 äggula
  • ½ kork olivolja
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt kvarg och äggulan när allt är ordentligt blandat. Gegga ihop. Vispa upp vitorna till ett ganska så fast skum i en annan bunke och tillsätt dem sedan i mjöl/kvarg-geggan. Jag hällde i en halv kork olivolja med, för att få upp fetthalten lite då jag använde Ica's egna lättkvarg med bara 0,1% fett. Tänkte helt enkelt att de skulle hålla ihop lite bättre med mer fett, eller nåt. Jag chansade och det blev bra i alla fall! Klicka ut som två stora kakor på en bakplåtpappersklädd plåt, in i ugnen på 225°C och ställ timern på 15 min sisådär. Kolla färgen och knacka lite på dem för att kontrollera att de är klara. 
Jag lät min ligga upp-och-ner i ugnen en stund på eftervärme tills téet var klart.

På med goda pålägg såsom skinka, ost, Philadelphia, avokado, tomat, paprika, ruccola. 

En kaka:
444 kcal
30,5 g protein, 22 g kolhydrater, 27,5 g fett
Och så allt pålägg då... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar