måndag 6 augusti 2012

Resultat!

Efter att ha vilat upp mig i två dagar valde jag att köra den där utmaningen mot mig själv som jag pratat om. Alltså att testa mitt gamla helkroppsprogram, basprogrammet som gymmet tagit fram som bara inkluderar maskiner. Ingen träningsvärk någonstans, med största möjliga möjlighet att får bra resultat. Har man lite av en vinnarskalle så måste man ju se till att ha bästa förutsättningarna att vinna. Perfekt att man bestämmer reglerna själv då...
Senast detta program kördes var 4/10-11, alltså nästan exakt tio månader sedan. Därefter har det blivit mestadels fritt med hantlar, stång och andra roliga redskap. På ett helt annat gym i ett halvår med dessutom. Minns inte exakta upplägget jag körde då, men jag tror att jag följde "rekommendationen" som stod på pappret, 2x15 på varje övning. Men jag vill också minnas att jag börjat utmana mig själv, höja lite och köra färre reps.. Så kanske 2x10..? Idag blev det iaf lite blandat, mestadels 2x10 eller till och med 3x10/3x8 på vissa.


Övning - då/nu
Liggande benpress - 50/70 (just keep gettin' better!)
Leg curl - 35/40
Leg extension - 25/35 (utan problem!)
Sittande rodd - 20-25/25 (här föll tekniken platt förr, känns mycket bättre nu.)
Chins - 50/40 (jag HATADE chinsmaskinen förr, fick inte till det alls. Klarade jag fem var jag typ lycklig. Vi behöver ju inte prata om tekniken då... Notera att jag även gått upp x antal kg sedan dess.)
Latsdrag - 25/30 (25 kg smärtade, 20 var mer optimalt för kroppen då. Snart tar jag 35!)
Bänkpress i maskin - 15/20-25 (här blev jag förvånad över en sådan höjning faktiskt.)
Pecdec - 7,5/10
Axlar - 7,5/12,5
Biceps i cable - 10/20 (dubbelt upp!!!)
Tricepspress i cable - 15/25 
Torso twist (bålrotation) - 20/25-30
Magpress - 30/40 (inte riktigt vän med denna maskin..)

Summa summarum: bra mycket starkare i armarna nu jämför med då! Mission completed där. ;)
Benstyrkan är också betydligt bättre. Hade förväntat mig mer av mina baksidor än bara 5 kg höjning, efter att ha bott på den där backen. Jag KÄNNER mig liksom så mycket starkare där. Men jag minns ju inte exakt hur jag utförde allt för nästan ett år sedan heller så..
Överlag så är jag grymt nöjd. För senaste året har inneburit så otroligt många förändringar i mitt liv i övrigt, ny stad, nytt jobb x 2 (3?), en sommarsäsong som förr nästan enbart inneburit fest, bo ensam, inte bo ensam. Mycket har hänt helt enkelt. Mycket kommer fortfarande att hända. Både i mitt "vanliga" liv och när det gäller träningen. Jag har bara börjat...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar